Thajští Bódhisattvové – kdo je takto označován? Jaký je rozdíl mezi Bódhisattvou a arahatem? Kde najdeme v Thajsku nejvíce soch Bódhisattvů?
Arahat vs Bódhisattva
Arahan – อรหันต์ – vs – พระโพธิสัตว์ – Phra Phóthisat
Ideálem theravádového buddhismu, tedy původního buddhismu, který učil Buddha, je již zmiňovaný arahat (viz článek Thajští arahaté). Později došlo v buddhistické doktríně k určité odbočce, nebo chcete-li k vylepšení. Přibližně ve druhém století př. n. l. vznikl tzv. mahájánový buddhismus, jehož ideálem není arahat, arahatství, nýbrž Bódhisattva.
Cesta vedoucí ke konečnému, nejvyššímu osvícení je v podstatě stejná, zásadní rozdíl je kladen na to, co bude arahat dělat po smrti. Zatímco theravádový buddhismus (Thajsko) to nechává na něm, mahájánový buddhista (Čína, Japonsko) již při nastoupení duchovní cesty stvrzuje svým slibem, že bude pomáhat všem živým bytostem na duchovní cestě vedoucí do nirvány, dokud tohoto cíle nedosáhnou všechny živé bytosti. Ideálem mahájánového buddhismu je v podstatě arahat, který dal slib bódhisattvovství , neboli Bódhisattva.
Theravádový buddhismus bývá někdy nazýván v tomto kontextu jako hinajánový buddhismus. Termín hinajána by se dal přeložit jako ,,malý vůz nebo malá loďka, která je jen tak velká, aby se do ní vešla jedna osoba, která po překonání všech překážek a po vynaložení spousty úsilí nakonec přepluje moře nevědomosti a dosáhne druhého břehu – břehu nirvány“. Jedna osoba tedy doplula do cíle duchovní cesty a tam se svobodně rozhodne, jestli se chce znovu narodit na zemi například jako učitel, který své žáky povede do nirvány, nebo zda se zrodí kdekoliv jinde a nebo se nezrodí vůbec…
Mahájána je vnímána jako velký vůz nebo velká loď, která je schopna pojmout všechny živé, zrozené, trpící bytosti a všechny najednou převézt na druhý břeh – do nirvány… Theraváda má za ideál arahata (neboli nenavrátilce) a dalo by se říci, že mahájána má za ideál arahata, jenž dal slib bódhisatvovství.
Můžete namítnout, že to je v podstatě stejné a že v tom nevidíte žádný podstatný rozdíl.
Máte pravdu, ale i nemáte… Tento nepatrný rozdíl nám zásadně odlišuje oltáře a panteon bohů v jednotlivých směrech. Theravádový buddhismus vnímá Buddhu (historického Siddhártu Gotamu) jako obyčejného člověka, který dosáhl Buddhovství, stal se Velkým učitelem a vzorem, jež ukázal všem živým bytostem Duchovní cestu vedoucí k vysvobození z karmického znovuzrozování. Tudíž Buddha nikdy nebyl, není a ani nikdy nebude žádným bohem nebo božstvem.
Třicet pět let to byl člověk,
poté 45 let Arahat,
a nyní je již 2.559 let v nirváně,
nic víc, nic míň…
…
.
Počítá se s tím, že každý další arahat odchází také do nirvány, kde svoje vědomí nechá splynout s tím nekonečným, kosmickým (vědomím), které někdo nazývá Bohem, stejným způsobem jako splyne dešťová kapka s vodou nekonečného oceánu, který je v absolutním klidu. Kapka sice dále existuje, neumřela, neztratila se, ani nezmizela, ale již není ohraničená a pozbyla již pocit samostatné, oddělené existence. Zažívá stav čistého bytí, čisté nekonečné existence…
Vraťme se ale zpět na zem. V theravádě tedy nejsou žádní bohové a ani vlastně nejsou potřeba. Buddha ukázal cestu, zanechal tu spoustu učitelů, spoustu energie, svoje relikvie a odešel. Každý další arahat udělal totéž. Na dosažení arahatství tady máme vše, co potřebujeme i bez buddhistických bohů. Dle Buddhova proroctví bude jeho učení, které souhrnně nazýváme buddhismem, po pěti tisíci letech zapomenuto a na zemi se narodí člověk, který se opět stane dalším Buddhou (v tomto Eonu již pátým) a vše se bude víceméně opakovat.
V mahájánovém buddhismu se počítá s tím, že nikdo do nirvány neodchází, tudíž Bódhisattvové (mahájánští arahaté) jsou stále někde zrozeni a aktivně pomáhají dalším lidem na jejich duchovní cestě. Bódhisattva je tedy opětovně zrozen na Zemi jako duchovní učitel, nebo je zrozen v nějaké vyšší sféře, kde nám pomáhá z vyšší – nám smrtelníkům neviditelné – pozice. Tudíž každý, kdo se stane bódhisattvou, je vnímán jako božská bytost, neboli Bůh (ne ten nejvyšší tvořitel, ale nějaké božstvo na určité pozici s určitou omezenou pravomocí).
Zkrátka v theravádovém buddhismu žádní bohové nejsou, protože nejsou potřeba. V mahájánovém buddhismu se na každého realizovaného mistra pohlíží jako na boha a automaticky se řadí do již tak obrovského a nepřehledného panteonu bohů.
.
.
V Thajsku je mahájánový buddhismus v menšině,
zastoupený hlavně v čínských klášterech. Mezi nejznámější bódhisattvy thajska patří Kuan Jin, která si zaslouží samostatný článek. Pokud navštívíte Bangkok a Wat Traimit, doporučuji přejít ulici a navštívit svatyni Kuan Jin, která je součástí nemocnice Bangkok Hospital v čínské čtvrti. Vystavená socha Kuan Jin v životní velikosti je 900 let stará a byla sem převezena z Číny.
.
.
Dalším bódhisattvou, který je v Thajsku velmi populární, je tlusťoučký „čínský Buddha“ jménem Putaj nebo Budai.
.
.
Třetím nejpopulárnějším thajským bódhisattvou je budoucí Buddha jménem Maitréja, který by se měl narodit přibližně za 2.500 let. I tomuto velikánovi věnuji samostatný článek. V Bangkoku jej najdete například kousek od Khao San Road. Majtréja v klášteře Wat Intharawihan, byl dostavěn v roce 1928 a měří úctyhodných 32 m na výšku a 10 m na šířku.
.
.
Nejvíce soch bódhisattvů na jednom místě, najdeme v detailně popsaném klášteře Wat Muang v provincii Ang Thong. Návštěvníkům Pattaya vřele doporučuji navštívit čínský klášter Viharn Sien – Anek Kusala Sala. Celý objekt je více muzeum než klášter a jeho návštěvu můžete spojit s nedalekým laserovým Buddhou. Uvnitř najdete nejen více než 200 bronzových soch čínských bódhisattvů, ale i originální sochy terakotové armády zapůjčené čínskou vládou.
.
.
V Kambodže je mimo Kuan Jin, Putaje a Maitréji také velmi uctívaný Avalókitéšvara (Lokešvara). Jeho čtyři tváře hledící do čtyřech světových stran jsou nezapomenutelnou ikonou chrámu Bayon a také vstupních bran do Angkor Thom.
.
.
Bódhisattva v jiném jazyce:
- Páli – बोधिसत्त – Bódhisatta
- Sanskrt – बोधिसत्त्व – Bódisatva
- Thajsko – พระโพธิสัตว์ – Phra Phóthisat
- Kambodža – ព្រះពោធិសត្វ – Prah Póthisat
- Vietnam – Bồ Tát
- Japonsko – Bosacu
- Čína – Pinjin (púsá)
- Korea – Bosal
Odkazy:
- Thajští Arahaté
- Suprrelikvie – Sušení Arahaté Thajska
- Buddhistické Relikvie – Phra Thát
- Wat Muang – วัดม่วง
- Pětice Buddhů
- Bohové Thajska a Kambodže
- Čínský, Smějící se, Šťastný nebo jen Happy Buddha
- Phra Setthi Nawakot – พระเศรษฐีนวโกฏิ
- Wat Traimit – Zlatý Buddha – Thajské poklady II.
- Phra Sangkajai – Tlustý a ošklivý arahat
- Laserový Buddha – Khao Chee Chan – Buddhova Hora
- Buddha, Thajsko a Sex
- wendi – autor a průvodce
Dobrý den,
poprvé jsem se trochu podrobněji podíval na váš web „thajsko-kambodza.cz” a chtěl bych vám složit hlubokou poklonu. Zejména po prvním zběžném pročtení článků jako „Thajští Bódhisattvové“ „Thajští Arahaté“, „Pětice Buddhů“ nebo „Bohové Thajska a Kambodže“.
Zabýváte s v nich velmi zasvěceně a přitom přehledně a srozumitelně základními problémy, které jsem po několika prvních letech pobytu (už je to dávno) v jihovýchodní Asii začal chápat jako nejzákladnější pro pochopení historie, života, mentality místních lidí. Trápilo mne jakou představou jsou vybaveni návštěvníci Thajska nejen z kapitol „Náboženství v Thajsku“ v turistických průvodcích, ale i z poměrně solidních publikací o buddhismu. To co jsem teď nalezl ve vašich článcích jsem tenkrát až neuvěřitelně obdobně pořád dokola omílal těm, kteří se mi svěřili do rukou a při různých přednáškách a besedách. Nikdy jsem však nedospěl k takové systematičnosti a důkladnosti, v jaké jste to zpracoval vy a jak jste to dal zájemcům k dispozici.
Petr Šulc
http://thajsko.com/statamon/cesivTH/S/sulc/sulc.htm