Pětice Buddhů
V Thajsku se s tímto vyobrazením setkáte jen velmi zřídka, zato v Kambodže takřka v každém druhém chrámu. Jedná se o vyobrazení pěti postav, kterému se běžně říká Pět Buddhů. Jméno tohoto vyobrazení zná v podstatě každý Kambodžan, ale tím jeho znalosti končí. Nebudete mi věřit kolik úsilí, času a prostředků jsem musel vynaložit, abych se nyní mohl o tento příběh podělit.
.
.
Nejdelší lidstvu známý časový úsek (časová jednotka) je, dle mého skromného názoru, tzv. Brahmův den. Někdy se pro tento těžko představitelný časový úsek používá i označení eon nebo nekonečno. Jak takový Brahmův den vypadá? Ráno Brahma vstane, stlačí rovnoměrně rozprostřenou hmotu (energii) do jednoho bodu a začne tvořit nám známý vesmír (naši vědci tento okamžik označují Velký třesk). Poté, co je náš časoprostor stvořen, probudí Višnu, kterému předá správu nad vesmírem.
Brahma, Višnu a Šiva se celý den spolu starají o chod vesmíru. Ráno má nejvíce práce Brahma, přes den Višnu a večer Šiva. Šiva je ten, který vše večer ukončuje a poslední zbytky pevné hmoty rozloží na to, čemu říkáme předtvůrčí prázdnota. Večer jsou všichni unavení a jdou spát. Druhý den se vše opakuje. Brahmův den, je stejně tak dlouhý jako Brahmova noc.
.
.
Brahmův den
Během Brahmova dne se na této planetě narodí první člověk, jež dosáhne Buddhovství, stane se Buddhou, založí buddhismus a se vší slávou odejde do nirvány. Za několik tisíc let je jeho učení zapomenuto, poslední klášter se již rozpadl, poslední pamětník Buddhismu zemřel a myši sežraly poslední posvátnou buddhistickou knihu.
.
.
Nikdo na této planetě si již nepamatuje prvního Buddhu ani jeho učení, ani již neexistuje žádná památka, jež by tuto vzpomínku uchovala. V tu chvíli se narodí další člověk, jenž se stane Buddhou a tento cyklus se v nepravidelných intervalech opakuje.
Náš Buddha, neboli Siddhárta Gotama, je v tomto eonu teprve čtvrtým Buddhou a podle jeho proroctví bude jeho učení zapomenuto v roce 5000 buddhistického letopočtu, neboli za cca 2.441 let. Někdy oko roku 4457 n. l. se na naší planetě narodí člověk jménem Maitréja, který se stane dalším Buddhou, v pořadí již pátým.
.
.
Pět Buddhů bývá namalovaných pohromadě,
kde čtyři předcházející jsou oblečení jako mniši a mají znaky nejvyššího osvícení. Pátý – Maitréja bývá většinou oblečen v civilním oblečení jako nějaký princ. Mojí duchovní cestě, a mému srdci je nejbližší Kassapa, jehož želva je symbolem dlouhověkosti. Jednotlivé Buddhy lze lehce identifikovat podle erbu. Všichni sedí na malém soukromém oltáři, na kterém je malý erb s obrázkem zvířete.
.
.
První Buddha má v erbu kohouta – Kakusandha
Páli | Kakusandha Buddha |
Sanskrt | Krakkucchanda Buddha |
Thajsky | พระกกุสันธพุทธเจ้า – Phra Gagusantha Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ កក្កុសន្ធ |
Vietnamsky | Phật Câu Lưu Tôn |
.
Druhý Buddha má v erbu tygra – Konágamana
Páli | Koṇāgamana Buddha |
Sanskrt | Kanakamuni Buddha |
Thajsky | พระโกนาคมนพุทธเจ้า – Phra Kónákhmon Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ កោនាគមន |
Vietnamsky | Phật Câu Na Hàm Mâu Ni |
.
Třetí Buddha má v erbu želvu – Kassapa
Páli | Kassapa Buddha |
Sanskrt | Kasyapa Buddha |
Thajsky | พระกัสสปพุทธเจ้า – Phra Gasap Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ កស្សប |
Vietnamsky | Phật Ca-Diếp |
.
Čtvrtý Buddha má v erbu krávu – Siddhártha Gautama (Siddhattha Gótama)
Páli | Siddhāttha Gotama |
Sanskrt | गौतम बुद्ध Siddhartha Gautama |
Thajsky | พระพุทธเจ้า – Phra Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ គោតម |
Vietnamsky | Tất-đạt-đa Cồ-đàm |
.
Pátý Buddha má v erbu Nágu – Maitréja
Páli | Metteyya |
Sanskrt | मैत्रेय – Maitreya |
Thajsky | พระศรีอริยเมตไตรย – Phra Srí Arija Metraj |
Khmérsky | ព្រះ អរិយមេត្រី (សិរអារ្យមេត្រី) |
Vietnamsky | Di-lặc (bồ-tát) |
.
.
Pětice Buddhů ve Vadžrjánovém buddhismu
Pokud budete hledat na internetu nějaké další informace, pak po zadání hesla Pět Buddhů, nebo Five Buddhas se Vám na 99,999 % zobrazí odkazy na stránky podávající informace o pětici Buddhů v mahajánovém (vadžrajánovém) Buddhismu. Takzvaní Dhjánibuddhové nebyli nikdy na této planetě zrozeni a ani to nemají nikdy v plánu. Jedná se o úplně jiné bytosti, které s naší pěticí nemají nic společného (no vlastně mají, jsou to také Buddhové).
.
…
Odkazy:
- Jména Buddhů minulého, současného a následujícího Eonu
- Buddha na každý den
- Smaragdový Buddha – Palladium Thajského Království
- Phra Setthi Nawakot – พระเศรษฐีนวโกฏิ
- Čínský, Smějící se, Šťastný nebo jen Happy Buddha
- Buddha, Thajsko a Sex
- Bohové Thajska a Kambodže
- Hinduismus
- Kdo je to vlastně Brahma – พระพรหม
- Svatyně Erawan – Erawan Shrine
- Laserový Buddha – Khao Chee Chan – Buddhova Hora
- Nága – informace
- Bang Faj Phaja Nák – zázrak podle kalendáře
- wendi – autor a průvodce
Budhové následujícího Eonu. Doplnit jméno pátého: Ota 🙂
Dobrý den,
poprvé jsem se trochu podrobněji podíval na váš web „thajsko-kambodza.cz“ a chtěl bych vám složit hlubokou poklonu. Zejména po prvním zběžném pročtení článků jako „Pětice Buddhů“, „Thajští Arahaté“, „Thajští Bódhisattvové“, nebo „Bohové Thajska a Kambodže“.
Zabýváte s v nich velmi zasvěceně a přitom přehledně a srozumitelně základními problémy, které jsem po několika prvních letech pobytu (už je to dávno) v jihovýchodní Asii začal chápat jako nejzákladnější pro pochopení historie, života, mentality místních lidí. Trápilo mne jakou představou jsou vybaveni návštěvníci Thajska nejen z kapitol „Náboženství v Thajsku“ v turistických průvodcích, ale i z poměrně solidních publikací o buddhismu. To co jsem teď nalezl ve vašich článcích jsem tenkrát až neuvěřitelně obdobně pořád dokola omílal těm, kteří se mi svěřili do rukou a při různých přednáškách a besedách. Nikdy jsem však nedospěl k takové systematičnosti a důkladnosti, v jaké jste to zpracoval vy a jak jste to dal zájemcům k dispozici.
Petr Šulc
http://thajsko.com/statamon/cesivTH/S/sulc/sulc.htm