Na podzim 2010 jsem našel v jedné thajské knížce obrázek velmi zvláštní klášterní budovy, která mne nějak zvláštně, až magicky přitahovala. Tehdy jsem ještě netušil jak významnou roli sehraje klášter Wat Tham Puang v mém životě, ale ihned jsem věděl že toto místo musím co nejdříve navštívit.
.
.
Druhý den jsem zjistil, že není v Thajsku. Klášter prý stojí na místě, kde Buddha odešel do Nirvány, v Kušinagara na severu Indie. Trvalo dalších půl roku, než jsem se od jedné mnišky dozvěděl že je přeci jen v Thajsku – i když, jenom jako kopie toho Indického.
.
.
Wat Tham Puang – วัดถ้ำพวง – Vat Tham Puang
Česky ,,Klášter skupinky jeskyní,, je opravdu naprosto jedinečný, hned z několika důvodů:
.
Tiché Místo
Klášter byl postaven v letech 1961 až 1971 na velmi klidném místě, těsně pod vrcholem hory Phu Pha Lek (800 m n.m.) a je obklopen pouze džunglí, která je součástí Národního parku Phu Pha Lek. Vede sem jen jediná cesta, a do nejbližší vesnice je to 10 Km. Většina chatek ve kterých bydlí mniši je postavena přímo v džungli. Nechybí zde také krásná vyhlídka na krajinu.
.
.
.
.
.
.
Uzdravující Pramen
Mnoho lidí sem jezdí hlavně pro možnost napít se vody z posvátného, zázračného pramene. Zdejší vodě jsou připisována zázračná vyléčení mnoha nemocných.
.
.
.
Otevřený Vihan
Zdejší Vihan (hlavní budova kláštera) má velmi dobré energetické podmínky pro meditaci. Nezvykle vysoká střecha ukrývá obrovský oltář s mnoha sochami Buddhy a Thajských arahatů. Výška hlavní sochy Buddhy meditujícím pod ochranou Nágy je 15 m.
.
.
.
Některé stěny Vihanu tvoří částečně přírodní skála a jeskyně (skalní převis). Veškeré Vihany které jsem až doposud navštívil mají normální dveře, které se alespoň na noc zamykají. Tento Vihan je ojedinělý tím, že jako jeden ze tří vstupů stavitelé použili přírodní kamennou bránu, která samozřejmě nejde uzamknout. Tudíž – je zde volný přístup 24 h denně.
.
.
.
.
Čtyři poutní místa Buddhismu
To, co mne sem ale přivedlo, jsou kopie čtyřech nejposvátnějších míst Budhismu. Bývalý opat, Ajan Van Uttamo mnohokrát navštívil Indii a Nepál. A jelikož většina Thajců neměla v té době finanční prostředky na cestování, rozhodl se postavit 4 kopie nejdůležitějších poutních míst Buddhismu přímo v Thajsku. Tyto kopie se tak staly dostupné široké Buddhistické veřejnosti.
Jsou to čtyři místa připomínající Buddhovo:
1. Narození
Lumbíni – Kapilavast – jižní Nepál
.
.
.
2. Osvícení
Bódhgaja – Indie
.
.
.
.
3. Učení
Sárnáth – Varanásí – Indie – Benares, – místo, kde poprvé učil a přednášel své učení, neboli Dharmu svým prvním pěti žákům.
.
.
.
4. Nirvánu
Kušinagara – Indie, místo kde odešel do Nirvány, neboli zemřel.
.
.
.
.
Meditační místa
Zdejší jeskyně byly využívány k meditaci a duchovnímu pokroku již v raném středověku. Meditační mistři, poustevníci, mniši a známí učitelé meditace, žili na tomto odlehlém místě právě pro jeho nevšední energii. Jeskyně a skalní převisy byly zajímavé již před jejich příchodem, a dnes je v nich přidána, a uchována energetika starých mistrů.
.
.
V klášteře je možno meditovat ve Vihanu, v kopiích Indických klášterů, v přírodě, nebo i v jeskyních. Pokud máte zájem o meditaci na tomto velmi výjimečném místě, můžete využít tento odkaz na Meditační kurzy a Meditační pobyty.
.
.
.
.
Ajan Mun – อาจารย์มั่น – Adžán Man
1870 – 1949
nebo Luang Pu Mun (Luang Pů Man) หลวงปู่มั่น. Tento mnich je hned po Buddhovi nejznámějším a nejrespektovanějším mnichem v Thajsku. Za svého života se věnoval hlavně meditaci. V Thajsku, Barmě a Laosu se stal slavným nejen jako hlavní zakladatel Tradice Lesních Mnichů ale také pro své paranormální schopnosti a spousty zázraků které vykonal.
.
.
Byl velmi dobrým učitelem – mnoho jeho žáků bylo a je uctíváno pro jejich duchovní vyspělost. Mezi jeho žáky patřil i známý Ajahn Chach อาจารย์ชา (Adžán Čá). Přibližně před 100 lety putoval Ajan Mun se svými žáky zdejší krajinou a strávil delší dobu meditací ve zdejších jeskyních, podle kterých je Wat Tham Puang pojmenován.
.
.
.
Phra Acharn Van Uttamo – พระอาจารย์วัน อุตฺตโม
Phra Adžán Van Utamó
1922 – 1980
Je rovněž velmi známou a uctívanou postavou Thajských dějin. Mimo jiné pocty byl v roce 1977 Thajským králem jmenován Primasem královské kapituly (královským kněžím). Jako žák studoval 5 let (až do jeho smrti) u slavného Ajan Mun. V roce 1961 zde založil tento klášter kde se stal prvním opatem.
.
.
.
.
Ve Wat Tham Puang působil jako učitel meditace až do 27.4.1980. V tento den se stalo něco, co nemá v Thajských duchovních dějinách obdoby. Letadlo, ve kterém letělo 5 mnichů včetně Phra Acharn Van Uttamo se v provincii Pathum Thani zřítilo do rýžového pole a všichni zahynuli. Bývalému opatovi je zde věnováno celé čedí. V suterénu je muzeum a v patře jsou vystaveny jeho osobní věci a relikvie.
.
.
.
Phra Kru Udom Jasophon – พระครูอุดมญาณโสภณ
Phra Kru Udom Jánsóphon
Tento vážený učitel meditace a žák Ajan Van Uttamo je teprve druhým opatem Wat Tham Puang a Wat Tham A Pai již od roku 1980 až do současnosti.
.
.
.
.
Relikvie – Phra-Thát
Ve Wat Tham Puang jsou vystaveny posvátné relikvie nejen samotného Buddhy ale i všech nejznámějších Thajských Buddhistických mistrů včetně Ajan Mun, Ajan Van Uttamo, Ajahn Sao Kantasilo, Lung Ta Maha Bua a mnoha dalších arahatů.
.
.
.
.
.
.
Jídlo
Thajští mniši musí dodržovat více než 200 různých pravidel a zákazů. Každý den vstávají ještě za tmy, obvykle mezi 4 a 5 hodinou, a jdou bosi pro almužnu. Jídlo dostávají od obyčejných lidí (Buddhistů – laiků). Při předávání jídla si lidé něco přejí a mnich jim požehná ať se jim to splní. Pak se vrátí zpět do kláštera, posnídají, okolo 11 hodiny poobědvají a od 12 h (poledne) již nesmí nic jíst, pouze pít.
.
.
Zdejší klášter je jiný v tom, že do nejbližší vesnice je to 10 Km a tak je tam vozí náklaďáček s lavicemi na korbě. Nějakou dobu trvá než auto sjede po klikaté cestě dolů do vesnice ale hlavně zpět do kopce. Vracejí se relativně pozdě a tak se zde jí (na rozdíl od jiných klášterů) jen jednou denně.
.
.
.
.
Všechno jídlo přinesou do jídelny, mnišky a laici roztřídí jídlo na tácy a položí je na nízké vozíčky. Mniši sedí seřazeni podle toho, jak dlouho již jsou v mnišském rouchu. První sedí většinou opat, před něj postaví vozíčky s jídlem , on si vybere na co má chuť a pošle vozík dál atd. To co zbude se rozdělí mezi laiky, a přebytky jsou rozdány nejchudším lidem. Jídlo je zde většinou velmi dobré a je ho víc než dost.
.
.
.
.
Název
Wat Tham Puang – วัดถ้ำพวง
Wat Tham Aphaj Damrong Tham – วัดถ้ำอภัยดำรงธรรม
Tyto dvě jména dvou klášterů které dělí vzdálenost cca 7 Km spadají pod jedno opatství, mají jednoho opata a jednu skupinu mnichů kteří zde žijí. Wat Tham A Pai je na úpatí hory Phu Pha Lek a Wat Tham Puang pod vrcholkem.
.
.
.
Popis mojí první cesty do Wat Tham Puang
Jelikož v roce 2010 nebyly o tomto horském klášteře žádné informace v češtině ani angličtině, musel jsem požádat kamarádku o získání adresy. Nejprve jsem si prohlédl Udon Thani a okolí a 10.4.2011 jsem se vydal na cestu. Ráno jsem nastoupil do autobusu který jel z Udon Thani do Sakhon Nakhon.
Můj plán byl smělý! Jet autobusem do města Sawang Daen Din, odtud autobusem do městečka Song Dao, tam přespat a pak se doptat jak se tam dostanu.
Průvodčí v autobusu jsem nahlásil že jedu do Sawang Daen Din. V této oblasti skoro nikdo neumí anglicky a málo co je napsáno latinkou. Jedu a koukám nějaký městečko, ale žádný čitelný nápis, čekám že mne jako obvykle průvodčí vyexpeduje, a poprvé se mi stalo že mne nechali přejet.
Jsem jedinej bílej v Autobuse, a průvodčí mi neřekla kde vystoupit !!! Takže celý autobus má hroznou srandu jak farang přejel… Vysadili mne uprostřed rýžových polí, kde nebyl ani stín, ve kterém bych vyhlížel autobus nazpět. Naštěstí jsem se smažil v poledním slunci jen půl hodiny. Autobus zastavil na zamávání.
Sawang Dan Din
vypadalo na mapě jako velké město, ale je to jen malinké městečko a na zdejším autobusáku stojí jen náklaďáčky s lavicemi na korbě. Ptám se po autobusu do Song Dao a nic… Prý jedině taxi a na to nemám rozpočet. Takže paráda, už je odpoledne, mám zpoždění a jsem zaseklej v polovině cesty.
Najednou jsem potkal chlapíka co uměl anglicky. Pracoval několik let v Izraeli a asi za hodinu odjíždí s náklaďáčkem někam do ,,Rejžový lhoty,,. Nabízí, že mne vysadí na křižovatce , asi 5 Km od Song Dao. OK – koupil jsem si za 12,-Kč lístek a už je mi to jasný. Silnička je uzounká, samá díra, místy chybí asfalt.
Stojím na křižovatce – moje odbočka je jen prašná cesta. Stopuji i motorky ale skoro nic tady nejezdí. Co teď ? Rozhodl jsem se na přímo požádat Buddhu. Poprosil jsem ,,nahoře,, o někoho, kdo mne odveze do Song Dao, a tak jestli Buddha chce abych tam dojel, tak ať mi někoho pošle. Za chvilku mi zastavila Toyota. Chlapík uměl pár slovíček anglicky.
Song Dao
vypadá na mapě jako město ale je to jen taková středisková obec kde ani nemají hotel a do kláštera je to ještě 15 Km. Samozřejmě do kláštera žádná veřejná doprava nejezdí. Když jsem mu vysvětlil, že tam jedu meditovat, tak mi nabídl že mne doveze až na místo.
Neuvěřitelné – konečně jsem tady. Chvíli trvá než jsme našli někoho, jehož slovní zásoba je alespoň 20 anglických slovíček. Opat tady dnes není a všichni na mne koukají jak na mimozemšťana… Takže milion zmatků a když už jsem chtěl odejet, tak mne přeci jen ubytovali. Sympatický Thajec který mne sem dovezl odmítl nabízené peníze, naopak mi dal číslo na mobil, ať mu v případě potřeby zavolám až pojedu zpět.
.
.
Po několika dnech jsem si získal sympatie všech (včetně opata) protože – přestože mám bílou kůži, tak jsem se několik hodin denně věnoval meditaci, což je v Thajsku neobvykle vzácná kombinace. Také jsem se spřátelil s jediným mnichem který zde umí alespoň trošku anglicky Chit Chai ( Čit Čaj ) .
.
.
Poprvé
jsem zde strávil 10 dní a 22.10.2011 jsem se vrátil na 9 dnů spolu se svým Thajským učitelem meditace Loon (Lůn). Zrovna hledal vhodné místo na meditaci a tak jsem ho pozval sem. Potvrdil mi můj pocit výjimečně dobrého meditačního místa a zůstal tady.
.
.
Vybral si kuti (chatku) daleko od ostatních, jednu z mála která má i přístřešek pro praktikování meditace v chůzi. Loon byl velice nadšen že konečně po několika letech našel ono místo kde Ajan Mun meditoval, doposud o tomto místě jen četl v knížkách ale nedokázal ho najít – náhodička…
.
.
.
Zdejší klášter je naprosto ideální místo nejen pro turistickou návštěvu – doporučuji přijet již před osmou hodinou, posnídat spolu s mnichy (jejich jídlo), nechat si požehnat a pak si v klidu vše pěšky prohlédnout. Cesta vede na vyhlídku až na vrchol hory.
Pro mne je to opravdu ideální místo pro duchovní pokrok, těžko si dovedu představit lepší podmínky pro meditaci. Proto se asi nedivíte, že jsem se rozhodl přestěhovat se 1.200 km z Ko Samui do Udon Thani.
.
Odkazy:
- Meditační kurzy
- Meditační pobyty
- Thajští Arahaté
- Suprrelikvie – Sušení Arahaté Thajska
- Nága
- Zlaté čedí – Wat Tha It – วัดท่าอิฐ
- Wat Traimit – Zlatý Buddha – Thajské poklady II.
- Wat Phra Dhammakaya I. Mega-svatyně
- Thajské peklo – Černý klášter
- Thajské nebe – Bílý klášter – Wat Rong Khun – วัด ร่อง ขุ่น
- Wat Muang – วัดม่วง
- Wat Pa Phu Kon – วัดป่าภูก้อน
- Svatyně Erawan – Erawan Shrine
- Wat Dipabhávan – Meditační kláštery Thajska I.
- Wat Suan Mokkh – Meditační kláštery Thajska II.
- wendi – autor a průvodce