– Thajské zázraky které je možno vidět na vlastní oči –
Tento fenomén je nám Evropanům takřka neznámý a úměrně tomu také jen stěží uvěřitelný.
Většinou jsou relikvie spjaty s významnými postavami náboženství (svatí, osvícení, realizovaní mistři, Avatáři, Buddhové, Bódhisattvové, Arahaté) ale i význační vládci a vojevůdci.
Obecně se relikvie dělí na 3 třídy:
- Relikvie 1.stupně = přímé části těla (vlasy, zuby, kosti) nebo popel svatého.
- Relikvie 2.stupně = jeho osobní věci
- Relikvie 3.stupně = posvátné předměty které posvětil, jeho vyobrazení, posvátné texty které napsal, apod.
To že svatí bývají obdaření nadpřirozenou mocí je všeobecně známo, méně je již známo že takovéto osoby disponují velmi silnou energetikou vysoké kvality, která zůstává přítomna i po smrti v jejich ostatcích. V křesťanství jsou uchovávány většinou fragmenty kostí svatých, nebo např. kousíčky dřeva z kříže na kterém byl ukřižován Ježíš Kristus.
.
.
Největší sbírku takovýchto relikvií měl ve své době Karel IV. (dokonce vlastnil i jeden z hřebů kterým byl Ježíš přitlučen na kříž). Veškeré relikvie byly uloženy za obrázky svatých v kapli svatého kříže na Karlštejně. (Pokud někdo víte kde jsou dnes, dejte mi prosím vědět). Většina kostelů má ve svém vlastnictví i tzv. relikviáře, největší veřejně přístupnou sbírku jsem viděl v Bečově nad Teplou. Obě místa doporučuji navštívit (pozor – na prohlídku Kaple svatého kříže se musíte objednat s velkým předstihem, např. přes internet).
.
.
Buddhistické relikvie
Ale vraťme se zpět do Asie – vše začíná v roce 543 před naším letopočtem v severní Indii konkrétně v městě Kušinagara. Buddha se loučí se svými žáky, dává jim poslední instrukce a (tak jak před šesti měsíci předpověděl) ve věku 80-ti let odchází do Nirvány. Z našeho materialistického pohledu umírá na údajnou otravu jídlem. Po jeho smrti je jeho tělo spáleno a na místě kde by měl být popel je nalezeno velké množství ,,kamínků“.
.
.
Vzhled
Jejich vzhled je velmi různorodý – od kousíčků křemene až po drahokamy, velikost je také velmi rozlišná, od těch které mají několik desetin milimetru až po několikacentimetrové. Tyto nesmírně vzácné relikvie okamžitě rozpoutávají hádku o vhodném umístění a ne/rozdělení která přerůstá v ozbrojený konflikt. Výsledkem je přesně to, co Buddha nechtěl… jeho smrt je příčinou hádek a lokální války. Nakonec vítězí rozum, relikvie se dělí na 8 dílů a umísťují se do devíti pagod. Tyto geometricky souměrné stavby se špičkou se nazývají v Tibetu „stúpa“ v Thajsku ,“čedí,“ v Kambodže „čadaj“ atd.
.
.
Okolo roku 250 př.n.l. nechal král Asóka postavit 84.000 nových čedí, poté shromáždil veškeré Buddhovy relikvie, a rozdělil je rovným dílem do všech čedí po celé Indii. V této době se také dostávají společně se šířením Buddhismu i na Srí Lanku, do Barmy a později i do celé Buddhistické Asie včetně dnešního Thajska a Kambodže.
.
.
Tento fenomén se nám zdá být jen 2.500 let starou pohádkou, ale není tomu tak. To že po kremaci Buddhistických mnichů se namísto popela (nebo v popelu) objevují kamínky, polodrahokamy, nebo i drahokamy a perly, se stávalo a dodnes stává všude kde žijí a meditují Buddhističtí mniši.
.
.
Zázraky
Tento specifický druh relikvií je materiálním důkazem mnichovy duchovní vyspělosti. Také je to zdroj vysoce kvalitní energie která aktivně pomáhá žijícím Buddhistům na jejich duchovní cestě. Ale nejvíce známé jsou pro zázraky které jsou s nimi spojené. Na celém světě se jich za tuto dobu odehrálo bezpočet, já bych si dovolil upozornit jen na dva hlavní spojené s jejich nestálostí a energií.
.
.
Běžně se totiž stává že se mění jejich počet, velikost, tvar nebo vzhled. Nejčastěji dochází k materializaci, neboli odnikud se v těsné blízkosti objevují (materializují) další a další, nebo se naopak beze stop ztrácejí. Někdy se ztratí jen dočasně, někdy se jen přemístí ale někdy se ztratí definitivně.
.
.
Jako běžný evropan jsem těmto bajkám samozřejmě nevěřil až do chvíle, kdy jsem měl na jaře roku 2010 velmi vzácnou příležitost přiblížit se do těsné blízkosti relikvie samotného Buddhy. V té době jsem intenzivně meditoval v Kambodžském klášteře Wat Kultoteng a můj učitel meditace (Kambodžský Buddhistický mnich) Sam-Át mi sdělil, že právě dnes delegace mnichů přivezla z Indie jednu relikvii samotného Buddhy. Další den již bude umístěna do nově postaveného čedí a již nebude možné se na ni podívat. Využil jsem příležitosti vidět a hlavně dostat se do těsné blízkosti takové vzácnosti. Nevěděl jsem co mám očekávat.
.
.
Setkání
Musím přiznat, že to byl můj nejsilnější zážitek duchovní očisty. Bylo to jako kdyby někdo vzal nějaké neviditelné koště a z mé duše, nebo chcete li z mého charakteru vymetl všechnu špínu. Následný pocit klidu a nezvyklé duchovní čistoty mi vydržel ještě několik týdnů.
.
.
To co následovalo potom, se dá nazvat usilovným přáním získat nějakou relikvii, kterou bych si mohl doma umístit na oltář. Neustále jsem přemýšlel nad tím, jak to zrealizovat.
.
.
Přibližně o měsíc později jsem měl silné nutkání jet na sever Thajska do Chiang Mai. Zde jsem navštívil klášter Wat Hua Dong který je známý velkou sbírkou relikvií a také velmi početnými zázraky. Přesto že jsem zdejšího opata o nic nepožádal, obdaroval mne hned dvěma sadami různých relikvií. Byl jsem nevýslovně šťastný ale nechápal jsem proč mi je dal ? Vždyť nejsem mnich, dokonce nejsem ani Thajec.
.
.
Odpověděl, že ještě nikomu takhle žádné relikvie nedaroval, že prostě dostal pokyn „seshora“. Několik dní poté jsem byl obdarován v Chiang Mai, následně Bangkoku, Ko Samui, Ayutthaye a později i od mých duchovních učitelů meditace. Musím se přiznat, že mi toto nezvyklé první obdarování nezdravě zvýšilo sebevědomí. Můj sílící pocit výjimečnosti měl za následek zmizení cca 60-ti ks nejvzácnějších relikvií. Detailní popis takovýchto příhod popíši v pokračování.
.
.
Dalším zázrakem spojeným s relikviemi je, že údajně jejich energetika je nadnáší a to jim umožňuje udržet se na hladině vody. Nedalo mi to a některé jsem vyzkoušel. K mému velkému překvapení potvrzuji tento fenomén. Většina z relikvií opravdu jen prohnula vodní hladinu ale nepotopila se.
.
.
Posvátná úcta
Všeobecně se přistupuje k Buddhistickým relikviím s posvátnou úctou. Pokud nejsou zazděné v čedí, jsou většinou umístěny v malém čedíčku vyrobeném z průhledné pryskyřice a tvoří součást oltáře. Také platí, že pravé relikvie mohou být pouze darovány jako pomůcka na duchovní Cestě. Vzhledem k jejich nestálosti se o nich smýšlí jako o zapůjčených posvátných předmětech, které nemůžeme nikdy doopravdy vlastnit.
.
.
Někde jsem zaslechl informaci, že člověk má tělo na bázi uhlíku a duchovním růstem se mění na bázi křemíku. To by celkem odpovídalo vzhledu většiny relikvií. V Thajsku je dokonce znám jeden případ kdy doktor v nemocnici operoval starému mnichovi koleno a potvrdil, že v jeho těle, v kostech se již začínají tvořit takové kamínky.
.
.
Závěr
Pokud se mne zeptáte zda věřím na tento fenomén, tak odpovím jednoznačně ano, ale musím dodat že v Thajsku mají opravdu mnoho relikvií, minimálně 4 druhy:
- Pravé, vypadající jako křemíkové kamínky, různobarevné polodrahokamy nebo jako perly které stoprocentně pochází z tělesných ostatků zdejších Arahatů nebo i samotného Buddhy.
- Materializované v bezprostředním okolí těch pravých.
- Nepravé kopie, neboli kamínky které někdo podstrčil aby proslavil některého mnicha nebo opatství (většinou jsou posvěcené).
- Pravé kopie, neboli kamínky, které na požádání posvětila duchovní osoba a které jsou energeticky velmi podobné těm pravým. Také vyzařují onu příjemnou Buddhistickou energii a mohou se stát velmi významnou energetickou součástí oltáře, ale nejsou nijak vzácné. Tyto jediné se mohou být předmětem prodeje a dají se lehce koupit.
.
.
Bohužel, přestože dokáži velmi dobře cítit vyzařovanou energii, nedokážu je od sebe rozlišit. Proto se domnívám, že v mé sbírce relikvií jsou zastoupeny s největší pravděpodobností všechny 4 druhy.
Bangkok
Chcete-li vidět tyto relikvie na vlastní oči, pak jako běžný turista se k nim nejsnáze přiblížíte v Bangkoku v klášteře Wat Traimit (u zlatého Buddhy). Jsou umístěny cca 10 m napravo od prodeje vstupenek. Nezapomeňte si před vstupem na koberec na důkaz úcty zout boty a sundat případnou pokrývku hlavy. Fotografovat je zde dovoleno.
.
https://youtu.be/7GUwPzTQaXg
.
Pokud by jste chtěli při návštěvě Bangkoku shlédnout přenádherně dekorovanou velkou kolekci relikvií, nebo největší sbírku Buddhistických relikvií na světě (obsahuje vlasy a zub samotného Buddhy, ale i relikvie jeho přímých žáků, dále také relikvie Buddhistických mnichů z Thajska, Kambodže, Laosu, Barmy, Vietnamu, Srí Lanky, Indie, Bhútánu, Nepálu, Tibetu, Číny a Japonska) jistě víte kam se obrátit.
.
https://www.youtube.com/watch?v=WcoNvShUvfY
.
Odkazy:
- Thajští Arahaté
- Thajští Bódhisattvové
- Suprrelikvie – Sušení Arahaté Thajska
- Buddhovy relikvie v Praze
- Pětice Buddhů
- Bohové Thajska a Kambodže
- Čínský, Smějící se, Šťastný nebo jen Happy Buddha
- Phra Setthi Nawakot – พระเศรษฐีนวโกฏิ
- Phra Sangkajai – Tlustý a ošklivý arahat
- Buddha, Thajsko a Sex
- Wat Traimit – Zlatý Buddha – Thajské poklady II.
- wendi – autor a průvodce