Úplně každá Buddhistická ceremonie v Thajsku a Kambodži je spojená s odříkáváním posvátných manter. Většina z obřadů začíná nejznámější, nejrozšířenější a nejpoužívanější mantrou, kterou zná naprosto každý Thajec i Kambodžan. Nejenže recitací Namó Tasá se začínají obřady, ale většinou se tato mantra odříkává i před započetím meditačního sezení.
Ve zdejším, Theravádovém Buddhismu se veškeré mantry odříkávají v původním jazyce Páli.
Tato mantra má velmi silné očistné účinky na lidskou mysl. Odříkáváním oslabuje negativní charakterové vlastnosti a tím napomáhá na duchovní Cestě.
V první části mantry je vzdána pocta Buddhovi, jako velkému učiteli, který dosáhl nejvyššího osvícení a jehož duchovní kvality tímto dosáhly dokonalosti. Podle legendy Buddha meditoval v severní Indii pod posvátným fíkovníkem. Po dosažení osvícení se před ním zjevilo několik Hinduistických Bohů a jeden po druhém vyslovili tato slova jako důkaz nejvyšší úcty.
NAMÓ TASSA BHAGAVATÓ ARAHATÓ SAMMÁ SAMBUDHASSA!
Pozdrav jemu – vznešenému – oproštěnému – pravě a zcela probuzenému!
Další část je přijetí trojího útočiště, kde modlící se přijímají Buddhu jako svého učitele, Dharmu jako Buddhovo učení a Sanghu jako společenství mnichů, mnišek i laiků. Tato část je brána jako pomůcka na duchovní Cestě. Buddha ukazuje na učitele který již dosáhl cíle – je to vzor který Buddhisté následují. Dharma ukazuje cestu která vede k nirváně. Sangha jako skupina lidí směřujících na duchovní Cestě stejným směrem nabízí podporu a pomoc.
TI-SARANAM – TROJÍ ÚTOČIŠTĚ (OCHRANA)
BUDDHAM SARANAM GAČČHÁMI
Přijímám útočiště u Buddhy.
DHAMMAM SARANAM GAČČHÁMI
Přijímám útočiště v Dhammě.
SANGHAM SARANAM GAČČHÁMI
Přijímám útočiště v Sangze.
DUTIJAMPI BUDDHAM SARANAM GAČČHÁMI
Podruhé přijímám útočiště u Buddhy.
DUTIJAMPI DHAMMAM SARANAM GAČČHÁMI
Podruhé přijímám útočiště v Dhammě.
DUTIJAMPI SANGHAM SARANAM GAČČHÁMI
Podruhé přijímám útočiště v Sangze.
TATIJAMPI BUDDHAM SARANAM GAČČHÁMI
Potřetí přijímám útočiště u Buddhy.
TATIJAMPI DHAMMAM SARANAM GAČČHÁMI
Potřetí přijímám útočiště v Dhammě.
TATIJAMPI SANGHAM SARANAM GAČČHÁMI
Potřetí přijímám útočiště v Sangze.
Recitace – čti jak je psáno – toto je přepis mantry ze staroindického jazyka pálí do češtiny:
NAMÓ TASSA BHAGAVATÓ ARAHATÓ SAMMÁ SAMBUDHASSA!
NAMÓ TASSA BHAGAVATÓ ARAHATÓ SAMMÁ SAMBUDHASSA!
NAMÓ TASSA BHAGAVATÓ ARAHATÓ SAMMÁ SAMBUDHASSA!
BUDDHAM SARANAM GAČČHÁMI
DHAMMAM SARANAM GAČČHÁMI
SANGHAM SARANAM GAČČHÁMI
DUTIJAMPI: BUDDHAM SARANAM GAČČHÁMI
DUTIJAMPI: DHAMMAM SARANAM GAČČHÁMI
DUTIJAMPI: SANGHAM SARANAM GAČČHÁMI
TATIJAMPI: BUDDHAM SARANAM GAČČHÁMI
TATIJAMPI: DHAMMAM SARANAM GAČČHÁMI
TATIJAMPI: SANGHAM SARANAM GAČČHÁMI
Každopádně touto mantrou nelze dosáhnout osvícení, je to pouze jedna z mnoha pomůcek na Cestě.
.
.
Pokud se člověk nenarodí jako Buddhista, pak se jím prakticky stává během svého vnitřního přijetí Trojího klenotu. Jde o svobodné, čistě vnitřní rozhodnutí, kterým člověk přijímá Buddhu za svého učitele, jím objevenou Dharmu za cestu hodnou následování a Sanghu za společenství, jež mu v jeho duchovní cestě bude oporou. Neexistuje na to žádný rituál.
.
Odkazy:
- Mantry – Buddha na každý den
- Buddha na každý den
- Thajští Bódhisattvové
- Thajští Arahaté
- Suprrelikvie – Sušení Arahaté Thajska
- Buddhistické Relikvie – Phra Thát – ระธาตุ
- Pětice Buddhů
- Bohové Thajska a Kambodže
- Čínský, Smějící se, Šťastný nebo jen Happy Buddha
- Phra Setthi Nawakot – พระเศรษฐีนวโกฏิ
- Phra Sangkajai – Tlustý a ošklivý arahat
- Buddha, Thajsko a Sex
- wendi – autor a průvodce